De motor
De motor is een van de belangrijkste onderdelen in een
voertuig. Ook in een radio bestuurbare vrachtwagen. Ze zorgen ervoor dat het
voertuig zich zowel vooruit als achteruit kan bewegen en ook kan sturen, aangezien het geen mechanisch stuurkolom heeft.
- Soorten
Je hebt een heleboel soorten. Er zijn twee grote groepen. De elektromotoren en de verbrandingsmotoren.
- De elektromotoren
- De Brushed motoren zijn de motoren met koolstofborstels. Het zijn tweefasige motoren die werken op een gelijkstroom. Je kunt hun snelheid veranderen door de spanning of de sterkte van hun magnetisch veld te wijzigen of door simpelweg een ander mechanisme op aansluiten. Zoals grotere of kleinere tandwielen.
- De Brushless motoren zijn de motoren zonder koolborstels. Het zijn driefasige motoren die werken op wisselstroom. hun snelheid wordt geregeld met een elektronische snelheidsregelaar.
- De verbrandingsmotoren
- De Nitro motoren de motoren voor de mensen met veel geduld die graag aan de motoren werken. De motoren rijden op Nitromethaan (CH₃NO₂) en vragen veel aandacht. Je moet ze eerst juist kunnen afstellen en steeds van brandstof voorzien worden. De hobbyisten die deze gebruiken verheugen zich op het sleutelen.
- De Benzine motoren zijn de motoren die op benzine rijden. Ze worden ook wel de grasmaaier motoren genoemd aangezien hun grootte en vermogen. Ze worden gebruikt voor de grotere bestuurbare voertuigen met een schaal van 1:8 of groter. Je moet er , net als bij de nitro motoren , veel tijd en aandacht in steken. De motor moet niet zo snel worden afgesteld maar je moet wel de juiste brandstofverhouding gebruiken.
- Onze vrachtwagen motor
- De onderdelen
- De stator bestaat uit 2 magneetpolen waartussen dus een magnetisch veld ontstaat. Bij kleinere motoren worden permanente magneten gebruikt , maar bij grotere motoren worden elektromotoren gebruikt.
- De rotor is een as die verbonden is met de tandwielen. Op die as zitten axiale sleuven waarin de gewikkelde draden zitten. Die wikkelingen zijn verbonden met de lamellen van de commutator en zitten in het magnetisch veld van de stator. Tussen de lamellen van de commutator zit een isolatie. De koolstof borstels maken contact met de lamellen waardoor er stroom kan lopen.
- De werking
![]() |
A,B zijn de lamellen
1,2 zijn de borstels
a,b zijn de wikkelingen
|
![]() |
Wikkeling staat in lijn met magnetisch veld van de stator.
|

Bron: Wikipedia ' Brushed motor'
Conrad
Youtube
Goed gewerkt! Hier en daar nog een tikfout, voor de rest ziet dat er heel goed uit!
BeantwoordenVerwijderen